Sunday, August 30, 2009

seorang pejalan kaki


180809-1.54am
pagi.ak bangun awal menikmati keindahan pagi. ak bersyukur kpd-Mu. ak masih dpt melihat dan mampu utk menuntut ilmu.

dr satu langkah ke satu langkah. kepala ak memikirkan sesuatu..hidop seorg pejalan kaki.

penat.peluh.panas. ak berjalan.ak berpikir. seronok.segan.sejuk. ak tumpang.ak bergembira.

ak sngguh bernasib baik kerana mmpunyai kawan yg sanggop tumpangkan aku menuju destinasi.

bila ak berjalan ak pk...kita nih manusia yg idop di bumi ini hanya lah menumpang...menumpang keindahan Dia.menumpang utk berteduh. ak masih xbersyukur. ak patot bersyukur kerana Dia telah meminjamkan aku sepasang kaki utk berjalan.dan juga utk melihat keindahan yg berada di sekeliling kita.kenapa ak masih tdak bersyukur?

kita tidak mampu berdiri dgn sndrnya.ak dpt berjalan kerana Dia mengizinkannya.ak masih mampu berjalan. mcm mana pon kita xkan mampu utk hidop berseorangan. ak masih memerlukn org lain. ak masih berharap kpd org lain. ak sedar ak siapa. ak hanya lah seorang pejalan kaki yg menumpang di atas bumi ini.

orang lain.kawan kita.saudara kita.
sensitiviti. duit? kasih? atau palsu?
kenapa kita tdak meletakkan dr kita d tmpat org lain?
knp kt harus berpk pasl perasaan kt?
adakah kerna kita MANUSIA?
manusia yg sanggop melakukan ap sahaja yang dia mahu
dan manusia yang tidak lagi memikirkan akibat terhadap org lain ap yg dia lakukan? persaudaraan bagaimanakah itu?

ak berjalan.ak tidah endahkan kereta2 yg lalu lalang. apatah lagi manusia yg lalu lintas seperti aku. merentasi jalan di atas sinaran matahari.

MANUSIA.


kemaafan.
ak byk melakukan kesilapan yg ak xmampu nak berkata MAAF. knp? ego? benci? atau tidak kesah? kenapa kemaafan perlu dr perkataan? knp kt perlu melayan org yg tdak bersalh dgn terok? kenapa?
MANUSIA.

berjalan kaki membuatkan aku berpikir.
menumpang org mmbuatkan aku rasa rendah diri.

plus membuat kan aku menghargai ap yg ad di sekeliling aku.

ak,
kemaafan kegembiraan kesyukuran rakan-rakan.
trima kaseh kepada smua rakan2 aku.
ak bersyukur kepada Dia.
ap yg buruk dr aku. ap yg baik dtg dr Dia.

nurulainyahya.

No comments:

Post a Comment